Enligt Nödcentralsverket borde människor själv bättre kunna avgöra om det är lämpligt att ringa nödcentralen eller inte.
– Människor har svårt att avgöra när det är nödvändigt att anmäla en situation och vem man ska vända sig till, säger Nieminen.
Nödcentralerna i Kervo och Kuopio blev nerringda på grund av ovädret i lördags. Folk ringde till exempel till larmcentralen för att fråga om strömavbrott och anmälde situationer som inte orsakade direkt fara, till exempel översvämningar på gårdsplanen och omkullfallna träd på gården.
– Av detta lärde vi oss att vi mer aktivt ska informera via olika medier när man ska kontakta elbolag och när man ska ringa nödnumret då ett träd faller. Det är inte automatiskt en nödsituation, säger Nieminen.
Räddningsöverdirektören för Inrikesministeriets räddningsavdelning Esko Koskinen håller med om att man ska försöka bli av med de så kallade onödiga nödsamtalen. Han tycker att stormvarningen i lördags fungerade bra, men att man nästa gång också ska informera om hur och när folk ska kontakta nödcentralen.
– Om ett träd faller, men inte är i vägen eller orsakar direkt fara behöver man inte kontakta nödcentralen. Om strömmen bryts behöver man inte ringa nödcentralen, utan till elbolaget. Nödcentralen ska man ringa bara i absolut nöd.
Nödcentralerna i Kervo och Kuopio tog emot cirka 4 500 telefonsamtal natten till lördagen. Som värst var telefonkön 20 minuter. Vanligtvist får man vänta några få sekunder, uppger man vid Nödcentralsverket.
Inrikes
14.8.2017
Nöddcentraler blev nerringda under stormen
Om ett träd faller, men inte inverkar på ditt sätt att ta dig fram, ring då inte först till nödcentralen, säger Marko Nieminen som är avdelningschef för nödcentralstjänsterna på Nödcentralsverket.