För att företagen i Österbotten och Mellersta Österbotten ska kunna fortsätta att vara framgångsrika måste trafikinfrastrukturen och logistiken vara i skick. Därför måste pengarna till farleden i Karleby och Kvarken-projektet säkerställas i budgetmanglingen, kräver nu Österbottens handelskammare i ett ställningstagande.

– Handelskammaren vill utveckla alla trafikformer men nu är faktum att endast två projekt från vår region, farleden i Karleby och Midway Alignment, har varit med i ministeriernas preliminiära budgetförhandlingar. Därför satsar vi mera på dessa, säger handelskammarens verkställande direktör Juha Häkkinen.

– Förhoppningsvis finns det pengar att tas från bastrafikledshållningen för att förbättra riksväg 8 som är livsviktig för industrins transporter.

Budgetförhandlingarna mellan Finansministeriet och de andra ministerierna inleds i dag, onsdag, och pågår i två dagar. Den egentliga budgetmanglingen sker först i slutet av augusti.


Kostnaderna för muddringen av farleden i Karleby hamn har beräknats till 45 miljoner euro, varav behovet för nästa år är 20 miljoner euro. Projektet finns med Kommunikationsministeriets förslag om bidrag för 2018, men Finansministeriet är på väg att ta bort projektet från nästa års budget.

En fördjupning av farleden till 14 meter skulle göra att större fartyg kan utnyttja transportkapaciteten i hamnen än mer effektivt än med nuvarande farledsdjup.

– Till det projektet behövs statens medverkan, säger handelskammarens direktör Paula Erkkilä.

Karleby hamn var i fjol Finlands fjärde största hamn sett till transportmängden. 6,2 miljoner ton transporterades utomlands via hamnen, varav 3,4 miljoner ton var transitotrafik. De som mest använder hamnen är Finlands gruvindustri, Rysslands transitotrafik samt områdets egna industri och handel. Under första halvan av 2017 ökade godstrafiken med 16 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Transportmängden förväntas öka också i fortsättningen inom gruvindustrin och transitotrafiken.


Vad gäller Kvarkentrafiken har den totala kostnaden för Midway Alignment-projektet beräknats till 190 miljoner euro. Projektet förutsätter att både Finland och Sverige deltar i kostnaderna. Den finska statens bidragsandel är totalt 25 miljoner euro varav 8 miljoner euro behövs för nästa år.

I projektet ingår bygget av en ny innovativ, ekonomisk och miljövänlig passagerarfärja som är skräddarsydd för sträckan Vasa-Umeå. Även en förbättring av hamnarna och deras verksamhet samt utvecklade tåg- och vägförbindelser hör till projektet.

Finansminister Petteri Orpo (Saml) som besökte Vasa på tisdagen försäkrade att regeringen håller fast vid att stöda Kvarkenprojektet med 25 miljoner euro, helt i enlighet med finanspolitiska ministerutskottets beslut från i fjol.

– Pengarna kommer inte nödvändigtvis i höst. Det kommer ju en tilläggsbudget på våren och det ska göras upp en budget för 2019 också, sade Orpo till VBL.