Inrikes
21.8.2017
Drivet och svenskan tar Sucksdorff till Stockholm
– Den finska filmbranschen är i ett superspännande skede, den har momentum, säger Annika Sucksdorff, vd för Helsinki Filmi.
Själv har Sucksdorff också momentum. Om några veckor avslutar hon sitt uppdrag som vd och blir filmchef för SF studios i Stockholm där filmindustrin är större, frimodigare och mer internationell. Produktionsbudgeten för svenska filmer är i genomsnitt en halv miljon euro större än i Finland.
Men enligt Sucksdorff är det Finlands tur härnäst.
– Det är nästan lite synd att lämna den finska filmbranschen just nu, säger hon, men tillägger genast att det inte är för gott.
Som med nästan allt jämför vi oss med vårt västra grannland också när det gäller film. Men sist och slutligen är vi inte så olika.
– Från andra sidan Atlanten ser alla nordiska länder ganska lika ut.
Till exempel förknippas ofta en avskalad stil – både estetiskt och emotionellt – med de nordiska länderna.
– Det vi kan lära oss av svenskarna är att våga vara stoltare och modigare. Men det tycker jag vi blir hela tiden, säger Sucksdorff.
Finländare har också ett rykte om sig att vara flitiga och pålitliga att arbeta med.
Att utveckla den finska filmbranschen behöver heller inte bara innebära att göra inhemska filmer och sprida ut dem i världen. Det goda finska ryktet kan vara till nytta till exempel för att erbjuda produktionsservice, det vill säga att utländska filmbolag spelar in sina filmer i Finland.
Sucksdorff har jobbat på Helsinki Filmi sedan 2006 och varit vd för bolaget i ett år.
– Jag hade gärna fortsatt som vd en längre tid, men det här är en chans som kanske bara kommer en gång i livet och den kom nu.
Det som tagit Sucksdorff framåt i sin karriär är hennes driv.
– Jag väntar inte på att någon ska komma och be mig göra saker utan när jag ser något jag kan föra vidare så gör jag det.
Sucksdorff har lärt känna svenska producenter och filmmakare genom samproduktioner med SF Studios. Att hennes modersmål är svenska tror hon också har påverkat beslutet att välja henne som filmchef.
Sucksdorff är förväntansfull inför sitt nya jobb, ivrig att lära sig nya saker och komma utanför sin bekvämlighetszon. Logistiken kan däremot orsaka problem. Halva veckan kommer Sucksdorff att jobba på distans från Helsingfors.
– Det blir en utmaning att skapa nätverk i Stockholm när jag bara är där två dagar i veckan.
Å andra sidan kan hon fortfarande använda sig av sina finska kontakter. Hon hoppas kunna ge finska filmmakare möjligheter att jobba i Sverige.
I sitt nya jobb som filmchef kommer Sucksdorff att vara chef över ett gäng producenter, precis som på Helsinki Filmi. Men nu är det ett aningen större team.
– Som företagare är jag van att fatta beslut och verkställa dem direkt. Nu kommer processerna att vara långsammare eftersom det är ett stort bolag.
Sucksdorff ser fram emot att jobba med regissörer som Hannes Holm som står bakom Oscarsnominerade SF-filmen En man som heter Ove, och Daniel Espinosa som gjort Snabba cash.
– Jag vill göra filmer med både en hög konstnärlig kvalitet och en stor publikpotential.
Hon poängterar att det inte är någon lätt uppgift att kombinera de två kvaliteterna.
– SF har lyckats med det många gånger, senast med Ove.
Som debut på SF kommer den nya filmchefen att ta itu med ett stort projekt, men vilket det är kan hon inte ännu avslöja.
Det som Sucksdorff däremot kan berätta är vilka genrer som kommer att stå på SF Studios meny i den nära framtiden. Det blir komedier, bokfilmatiseringar och biografiska filmer om folkkära svenskar.
– Och barnfilmer förstås. Det görs minst en barnfilm varje år. När jag var liten gjorde SF Astrid Lindgren-filmerna, vilket är en av orsakerna till varför jag alltid älskat bolaget.
På sistone har till exempel Bamse och Lasse-Maja-filmer varit aktuella.
De här milstolparna har lett Annika Sucksdorff till SF Studios:
1. Utbyte i USA där hon för första gången deltog i en kurs i filmproduktion.
– Det var det mest belönande någonsin att för första gången se något du kommit på i ditt eget huvud bli verklighet.
2. Pro gradu om ledarskap i finska produktionsteam. Genom intervjuerna för avhandlingen träffade hon ledare inom branschen och fick sitt första filmjobb.
3. Helsinki Filmis film Flicka, du är en stjärna (Tyttö sinä olet tähti).Tack vare filmen kom hon i kontakt med bolaget och anställdes 2006.
4. Drivet.
– Jag har ett driv att hela tiden göra saker och mitt bolag bättre.
5. Tom of Finland.
– Det var min, och också Helsinki Filmis första film som fått en bred internationell publik. För SF var det ett bevis på att jag klarade av att göra en stor filmproduktion på 5 miljoner, vilket sällan görs i Norden.