– Vi ser ingen säkerhetsrisk, säger Automobilförbundets vd Pasi Nieminen.
– Bilarnas tekniska skick påverkar olycksrisken, säger Kalle Parkkari på OTI.
– Det försvagar utan vidare säkerheten – helt entydigt, säger verksamhetsledaren Björn Ziessler på YKL.
Från och med maj ska en ny bil besiktigas för första gången fyra år efter köpet. Därefter blir det vartannat år fram tills bilen är tio år gammal. Äldre bilar än så ska genomgå besiktning varje år.
Enligt de regler som gäller fram till maj ska nya bilar kontrolleras redan efter tre år och kravet på besiktning varje år har tidigare börjat redan då bilen är fem år gammal.
Parkkari och Nieminen är överens om att dåliga däck är den största riskfaktorn i trafiken.
– Mätt i antalet fall är däcken den vanligaste felkategorin. Men de är ju nog en utmaning för besiktningen, säger Parkkari på Institutet för olycksinformation.
Däck och däck
Nieminen på Automobilförbundet påpekar att besiktningen kontrollerar antingen sommar- eller vinterdäcken, beroende på vilka som är monterade. Den andra däckuppsättningen får besiktningen i allmänhet ingen information om.
Verksamhetsledaren Ziessler på de privata besiktningsstationernas organisation påpekar att det finns bilägare av alla typer och att vissa inte tar hand om bilen alls.
– Hela spektrumet av trafikfarliga fel, allt från sönderrostade bromsrör till delar som lossnar från underredet, säger Ziessler.
Färre fel
Institutet för olycksinformation ser inga större problem i att nya bilar ska få användas i fyra år innan de kontrolleras grundligt för första gången. Att även äldre bilar får rulla mer på vägarna mellan besiktningarna är däremot inte optimalt.
– Två år mellan besiktningarna låter som lite mycket, säger Parkkari på institutet.
YKL:s Ziessler tycker att en bil absolut borde genomgå besiktning då den är nio år gammal – inte bara när den är åtta och tio. Nieminen på Automobilförbundet tycker inte att de nya reglerna är något problem, eftersom bilarna blir allt bättre. Andelen som underkänns i besiktningar har minskat drastiskt, uppger han.
– Bilarna har färre och färre fel, säger Nieminen och påpekar att fel som påverkar trafiksäkerheten i allmänhet rättas till då bilen förs på service.
– Folk servar så gamla bilar regelbundet.
Andelen personbilar som underkänns i besiktningar
- Tredje året: 3,0 procent (2015), 5,5 procent (2011)
- År 5: 6,7 % (2015), 11,1 % (2011)
- År 6: 9,7 % (2015), 13,0 % (2011)
- År 7: 13,2 % (2015), 16,4 % (2011)
- År 8: 16,1 % (2015), 20,1 % (2011)
- År 9: 19,1 % (2015), 23,2 % (2011)
- År 10: 22,7 % (2015), 27,1 % (2011)