Bland annat MTR Nordic som har hand om lokaltågtrafiken och tunnelbanan i Stockholm säger sig vara intresserat av att utmana VR i anbudsförfarandet. Bolaget hör till den stora Hongkong-baserade koncernen MTR.

MTR Nordics vd Peter Viinapuu säger till FNB att koncernens långa erfarenhet från olika delar av världen gör den till en god partner för tågtrafikoperatörer.

– Tack vare vår erfarenhet kan vi ge vår insats till att operera systemet och med tiden utveckla det till att bli effektivare och högklassigare, säger Viinapuu.

Till MTR:s meriter hör enligt Viinapuu att tunnelbanans punktlighet och kundnöjdhet i Stockholm har förbättrats tydligt under den tid som MTR haft hand om den.

Den konkurrensutsatta lokaltågtrafiken ska börja i huvudstadsregionen 2021 i Helsingforsregionens trafiks regi. Resten av persontransporterna konkurrensutsätts med start i regiontågtrafiken i södra Finland. Det här bereds av Kommunikationsministeriet.

I Sverige avreglerades persontågtrafiken helt 2010.

För några år sedan brädade MTR SJ (Tidigare Statens Järnvägar) i anbudsförfarandet om lokaltågtrafiken i Stockholm. Nästa gång kan det hända att bolagen mäter sina krafter i Finland, för även SJ överväger att gå med i anbudsförfarandena här.

– MTR är en av våra hårdaste konkurrenter. Vi måste utvecklas hela tiden, eftersom de är så bra, säger Dan Olofsson på SJ till FNB.

Statsbolagets egen världserövring är ännu i startgroparna men i Sverige har det redan över 50 procent av persontågtrafiken. SJ har ännu inte lagt ett enda slutligt bud i ett utländskt anbudsförfarande men har ögonen både på Finland, Norge och Danmark.

I Finland är VR givetvis en hård konkurrent för vem som helst, säger Olofsson på SJ.

– VR:s tåg kör rätt punktligt och kundnöjdheten är på rätt god nivå.

På både MTR Nordic och SJ tror man utgående från Sveriges erfarenheter att det finns många som är intresserade av att slå in sig på marknaden i Finland.

– Marknaden i Finland opereras på ett bra sätt och därför är den intressant. Den går att utveckla utan stora reparationer eller investeringar, säger Olofsson.

Åtminstone de här bolagen uppgav för FNB sig vara i viss mån intresserade av tågmarknaden i Finland:

MTR Nordic

  • Hör till den internationella MTR-koncernen som kommer från Hongkong. Är dessutom verksamt i Kina, Australien, Storbritannien och Sverige.
  • MTR Nordic driver tunnelbanan i Stockholm och opererar tåglinjen mellan Stockholm och Göteborg samt lokaltågtrafiken i Stockholm.
  • Hade i slutet av 2016 cirka 4 800 anställda.

SJ

  • SJ, det vill säga Statens Järnvägar, är ett helägt bolag av svenska staten. Föregångaren grundades 1856.
  • Verksamt i Sverige, men tågen går också till Köpenhamn, Oslo och Narvik. Marknadsandelen i Sverige är över 50 procent. Förlorade mot MTR i anbudsförfarandet om Stockholms lokaltrafik.
  • 1 100 avgångar dagligen från 275 stationer. Cirka 4 500 anställda.

NSB

  • Norskt statsägt bolag, som också fungerar via sitt bolag Tågkompaniet på svenska järnvägarna.
  • Även i gods- och busstrafiken.
  • Kring 3 700 anställda.

Go-Ahead

  • Uppger sig ansvara för cirka en tredjedel av resorna i passagerartrafiken i Storbritannien. Är verksamt kring London och sydöstra England. Vann också anbudsförfarandet i tyska Baden-Württemberg.
  • Inledde med busstrafik i nordöstra England och bedriver fortfarande busstrafik också på olika håll i världen.
  • Koncernens olika tågbolag har sammanlagt närmare 13 500 anställda.