Men fallet skulle kunna gå ännu snabbare.

De nya bilar som såldes i augusti sprutar i snitt ut 82 gram av växthusgasen per kilometer körning, en minskning med nästan 12 procent jämfört med augusti 2016.

Om man ser till hela årsförsäljningen hittills är minskningen 8 procent, till 86 gram per kilometer.

Högst i världen

Norge har högst andel laddbara bilar – alltså sådana som kan framföras utan några lokala utsläpp alls – i världen. Fyra av tio bilar som såldes i augusti var laddbara, fördelade på ungefär lika många rena elbilar som hybrider, skriver VG.

Samtidigt ökar bilförsäljningen. Men i alla fall just nu är den ökningen i Norge blygsam – 1,4 procent i årstakt i augusti – så även de totala utsläppen bör minska, givet att fordon tas ur drift i någorlunda samma takt som det köps nya.

Men Christina Bu, som leder norska Elbilforeningen, menar att omställningen till grönare trafik skulle kunna gå ännu mycket snabbare.

– Om du beställer en Opel Ampera-E i dag, får du kanske bilen 2019. Och så är det med många modeller. Efterfrågan på elbilar i Norge är nog mycket högre än leveranssiffrorna visar, säger hon till VG.

Väntar på suv

Ampera-E är en av de senaste, och populäraste, elbilarna. Den får snart sällskap av nyheter som Nissans uppdaterade Leaf, som presenteras i Japan nästa vecka, och Teslas Model 3. Men Bu säger att det fortsatt finns rejäla glapp på den avgasfria marknaden.

– Många bara väntar på en stationsvagn eller en suv, med rejält bagageutrymme.

En sådan finns, Tesla X, men den är trots Norges generösa elbilsregler för dyr för många, från cirka 75 000 euro och uppåt. Nästa år ska den dock få sällskap i utbudet av bland andra Jaguar I-Pace och elvarianten av Hyundai Kona.