Det har kallats valrörelsens höjdpunkt. Söndagens tv-sända duell mellan de två toppkandidaterna i tyska förbundsdagsvalet beräknas locka ofattbara 30 miljoner tittare – hälften av väljarkåren. Det öppnar för en möjlig scenförändring.
Just tennisliknelsen är möjligen förfelad, eftersom socialdemokraten Martin Schulz står ensam på banan. Så ser han i alla fall själv på saken. De senaste veckorna har han fyrat av den ena salvan efter den andra mot förbundskansler Angela Merkel, som han tycker ägnar sig åt demokratiskt sabotage genom att ställa sig vid debattens sidlinje.
Allt att vinna
Tv-duellen kan vara Schulz sista chans att vända vinden. Och med ett opinionsmässigt underläge på omkring 15 procentenheter har han allt att vinna. En stor del av väljarkåren är enligt aktuella mätningar osäkra på vem de ska rösta på, och så många som var femte som planerar att se debatten uppger att den kan avgöra saken.
Merkel, som undviker att ens nämna Schulz vid namn, är omtyckt bland tyskarna, men inte känd som någon stark debattör. Söndagens duell är hennes fjärde i detta format, och efter samtliga tidigare tillfällen – 2005, 2009 och 2013 – har hennes motståndare lyft i opinionen, enligt AFP.
Hetsigt temperament
Schulz största problem inför mötet är enligt flera bedömare hans allt hetsigare temperament. I en intervju med den tyska nyhetsbyrån DPA säger han dock att personangrepp mot Merkel inte står på dagordningen. Merkel å sin sida lär satsa på att undvika konfrontation, och på vis dra undan mattan för utmanaren.
Den kylige baslinjespelaren Björn Borg gick segrande ur finalstriden på Wimbledons gräs i juli 1980. Att undvika samma öde som den hetlevrade John McEnroe blir en utmaning för Schulz, vars frustration tycks växa för varje dag.
Den socialdemokratiske veteranen Gerhard Schröder skickar med några uppmuntrade ord på vägen: "Man kämpar bäst när man står med ryggen mot väggen".
30 miljoner tittare
- Debatten äger rum i en studio i Berlin och direktsänds i fyra tv-kanaler: ARD, Sat 1, RTL och ZDF.
- Sammanlagt väntas omkring 30 miljoner människor titta, enligt en undersökning av opinionsinstitutet Forsa.
- Villkoren för debatten har förhandlats fram mellan tv-bolagen och medarbetare hos Angela Merkel och Martin Schulz. Till en början ville tv-bolagen prova ett nytt upplägg som skulle ge mer utrymme för spontanitet och direkt konfrontation mellan de två kandidaterna, men förslaget avvisades av Angela Merkels stab, som hotade att hoppa av. Därför återgick man till samma modell som i valrörelsen 2013, då Merkel mötte SPD-kandidaten Peer Steinbrück.
- Källa: ARD