Handelskamrarna i Finland har gjort en lista över de viktigaste reparations- och utvecklingsmålen för trafiknätverket i Finland. Kvarkentrafiken är ett av tre österbottniska projekt som uppmärksammas.

En ny, innovativ, ekonomisk och miljövänlig passagerarfärja som är skräddarsydd för sträckan mellan Vasa och Umeå byggs inom Midway Alignment-projektet. Dessutom förbättras hamnarna och tåg- samt vägförbindelserna.

Projektets totalkostnad är 190 miljoner euro varav finska statens andel är 25 miljoner.

Ett annat trafikprojekt är riksväg 8 som bedöms som både farlig och oekonomisk.

En som vet det mesta om den svaga trafikled som är Riksväg 8 i Österbotten är Janne Ylinen. Halpa-Hallis verkställande direktör har ett flertal av sina 37 butiker utspridda längs med västkusten.

– Riksväg 8 är farlig på många ställen inom vårt område. Flera vägavsnitt är i dåligt skick, vägen är ställvis mycket krokig och synfältet där med dåligt.

Att förbättra säkerheten är förstås prioritet nummer ett på riksåttan. Men enligt Ylinen finns det också en ekonomisk aspekt.

– På grund av det dåliga skicket försenas transporterna och fordonsparken slits och skadas. Det leder till kostnader som påverkar konkurrenskraften.

Även infartsleden till Jakobstad längs stamväg 68 hör till de tre projekten.