It och kommunikation, dit sociala medier också hör, bör enligt den nya läroplanen integreras i alla ämnen.

– Vi är ännu inte i ett läge där det här skulle vara sant i varje skola i Finland, säger Jaakko Salo, specialexpert på lärarfacket OAJ.

Harto Pönkä håller med. Han är facklitterär författare och expert på sociala medier. Pönkä säger att skillnaden mellan till exempel en stor skola i storstaden och en lite skola på landet kan vara överraskande stor.

Det är meningen att ha sociala medier som hjälpmedel i undervisningen och lära ut om dem till eleverna.

Inlärning genom att göra upp spelregler

Kompetensen som behövs handlar om växelverkan och ansvarsfullt agerande.

– Det är samma regler som gäller på nätet som utanför nätet. Det är ofta det som man uppfattar som uppfostran i hemmet, såsom hur du beter dig mot andra, säger Pönkä.

Pönkä är utbildad klasslärare, han har exempel på hur man kan lära ut kompetens i sociala medier.

– En bra övning är att man tillsammans i klassen gör upp spelregler för sociala medier eller att var och en ställer upp de viktigaste principerna för sig själv: hur agerar jag på nätet och på sociala medier och hur använder jag min mobil.

Mer utbildning för lärarna

Det är stora skillnader mellan lärarna vad gäller kompetens i sociala medier, uppger både Salo och Pönkä. Undervisningsrådet Arja-Sisko Holappa på Utbildningsstyrelsen håller med.

– Lärarnas egen kompetens i mediefostran eller hur mycket de själva använder sociala medier varierar säkert, det vill säga hur mycket erfarenhet de har i sin egen vardag och hur mycket de nyttjat dem i sin egen undervisning, säger Holappa.

Hon säger att man erbjudit fortbildning men att det fortfarande behövs mer.

Holappa tar upp tutormetoden som ett bra utlärningssätt på skolorna. Den går ut på att längre hunna lärare undervisar och ger råd till sina kollegor i digitala frågor.

Holappa påpekar att den ständiga utvecklingen innebär att det inte finns något slut på fortbildningsbehovet.

– Det kommer nya kanaler och redskap allt eftersom man börjar behärska nya saker och även den pedagogiska användningen utvecklas.