Undersökningen visar att skolbarnen i Ryssland och Singapore har den bästa läsförmågan. I Finland är det främst den socioekonomiska bakgrunden och föräldrarnas aktivitet som avgör läsförmågan. Ifall hemmet har en uppmuntrande atmosfär där man värdesätter läsning så förbinder sig barnet också att satsa på läsning av böcker.

Den internationella PIRLS-undersökningen gjordes i 50 olika länder. En motsvarande undersökning gjordes senast 2011.

– De finska skolbarnens resultat har inte förändrats märkbart under de senaste sex åren, men resultaten i andra länder har i stället förbättrats och därför har rankningen av de finska skolelevernas resultat försämrats, säger undersökningens koordinator Kaisa Leino på Jyväskylä universitet.

Enligt undersökningen är det 18 procent av de finska skolbarnen som har en utmärkt läsförmåga. Flickornas läsförmåga är i genomsnitt 22 poäng bättre än hos pojkarna.

Sammanlagt 4896 elever från 151 skolor deltog i undersökningen.