”Vår familj klarar sig med en bil i stället för två ifall rutten får fortsätta.”
Det här är ett citat ur VBL 6.3., infångat på bussen som på försök satts in på rutten Gerby- Runsor. Alltså från ett stort bostadsområde till ett stort arbetsplatsområde.
Runsorbussen rullar sedan i måndags.
Det brukar talas om win-win-situationer. Av någon anledning tar politiker, företagsfolk och andra gärna till det just det ”utrikiska” uttrycket i stället för att, helt vardagligt, konstatera att alla vinner på ett visst upplägg.
En busslinje som svarar mot ett konkret och väl kartlagt behov är ett klassiskt alla vinner-upplägg.
1. Miljön vinner på grund av minskade utsläpp.
Bilavgaser kan består av tusentals olika ämnen, alla inte identifierade. Av de kända ämnena i avgasen är kolmonoxiden farligast för människan, eftersom den leder till att blodets syreupptagningsförmåga försämras. Koldioxidutsläppen från biltrafiken bidrar till växthuseffekten.
Katalysatorerna fångar upp en stor del av de skadliga utsläppen. Moderna och miljövänligare drivmedel (betänk dieselbilsdebatten i bilnationen Tyskland, VBL 4.3.) i kombination med ny fordonsteknik kommer förhoppningsvis småningom att ytterligare minska den miljöbelastning bilarna står för.
Men vi har en bit dit än.
2. Staden som boendemiljö vinner på minskad biltrafik.
Det blir mindre buller, mindre avgaser, mindre risk att råka illa ut när man ska korsa gatan.
Nu går ju bilpendlingen Gerby-Runsor för den delen inte via Vasas centrum, eftersom Förbindelsevägen finns. Men leder en bussförbindelse till att en och annan bil försvinner från flerbilshushållen vinner staden som helhet på det.
3. De bilister som fortsätter att köra till arbetet med egen bil – på grund av att bussalternativet är icke existerande – vinner, eftersom morgontrafiken kan tänkas bli aningen glesare.
Alskatvägen, huvudleden in till centrum från Gerby, Västervik och en betydande del av Korsholm, hör ju till de ställen där det kan bildas långa, magsårsbefrämjande proppar på morgnarna.
4. De som kan välja bussen vinner eftersom de får en lugnare transport till och från arbetet.
Bussresan blir en ”tidslucka” som man kan fylla med vad man vill. Det är för den delen möjligt att göra saker också samtidigt som man kör bil – sköta telefonsamtal med hjälp av handsfree, lyssna på en ljudbok, gräla med en medpassagerare – men enklare är det ifall någon annan kör.
5. Flerbilshushållet som kan göra sig av med en bil vinner pengar och tid.
Det finns en beräkning, möjligen något skrönaktig, som går ut på följande:
Ifall man beaktar den arbetstid som krävs för att köpa och underhålla en bil och sätter den i relation till körhastigheten kommer man fram till att man i själva verket bara rör sig med en hastighet på 6-7 kilometer i timmen, fast man gasar som bara den. Det är något snabbare än gånghastighet.
Men det finns ett orosmoln på Runsorbussens himmel.
Måndagsmorgonens avgångar var tre till antalet. Det sammanlagda antalet personer som klev på var femton. Det borde rimligen ha varit fler, också fast man beaktar att det alltid är trögt i portgången... för från Gerby till Runsor går enligt Vasa stads beräkningar 700 enskilda arbetsresor per dygn.
Runsorlinje är en expresslinje som inte stannar vid varje tvärgata utan enbart på noga utvalda hållplatser. En hållplats som kom med på allmänhetens begäran var Ladugårdsvägen. Det betyder att Campus Kungsgården, YA:s Vasahögkvarter sedan 2014, fått en egen busshållplats.
Staden har kartlagt intresset för den nya busslinjen genom en webbenkät som låg ute på nätet under tiden 31.1. - 11.2.
346 personer svarade på den. Nästan alla, 92 procent, uppgav att de skulle ta bussen i stället för bilen om det fanns en snabbare bussförbindelse från deras bostadsområdet till Runsor. 72 procent sa sig inte använda kollektivtrafik för närvarande – men 89 procent av dessa 72 procent var beredda att tänka om och använda en ny, snabb bussförbindelse.
Nu är det upp till bevis. Tiden löper ut den första juni i år. Då utvärderas försöket och får antingen en fortsättning eller avslutas.
Vad som är snabbt kan det förstås finnas olika åsikter om. Resan från startpunkten vid Västerviksvägen till Runsor tar 30 minuter. Det är inte ohemult.
”Runsor Express är Vasa stads första åtgärd för att främja experimentkultur med hjälp av kollektivtrafik”, står det aningen kufiskt på stadens hemsida. Lycka till!
Ledare
7.3.2018
Alla vinner – men går det vägen för Runsorbussen?
Nu är det upp till bevis för alla som anmälde intresse för Runsor Express.