VK skriver att kostnaden för den nya färjan beräknas till omkring en miljard kronor (115 miljoner euro). Förhoppningen var från början att svenska och finska staten skulle stå för en fjärdedel av kostnaden var och EU resten. Finland sade ja, men Sverige och EU sade nej.
VK skriver att hälften lånas, resten av miljarden betalas med reavinsten från försäljningar av fastigheter och eventuellt andra lån och stöd.
Den 16 april beslöt Vasa stadstyrelse att förelså för fullmäktige att gå i borgen för 35 miljoner (för ett lån på 70 miljoner euro) plus högst 25 miljoner i egna pengar (VBL 17.4).
Sedan ifjol har färjans projektgrupp förhandlat med Europeiska Investeringsbanken, EIB, om att få låna ihop hälften av pengarna, skriver VK – och avslöjar hur det ser ut just nu.
– Vi har fått en offert från EIB att låna till en fast ränta på 1,79 i 30 år. Det är inte så dåligt va, säger Bertil Hammarstedt, vd för Umeå kommuns infrastrukturbolag Inab, till VK.
Hur stort lånet blir är inte klart. Men efter sommaren när det är avgjort blir det klart vilket varv som ska bygga färjan och hur den ska se ut. Elva varv har visat intresse och fyra–fem av dem ska väljas ut. Varven ska sedan lämna ett anbud inom augusti, skriver VK.
– Vi avser att lägga en beställning på färjan i månadsskiftet september/oktober, säger Hammarstedt till VK.
Enligt VK måste nu Inab få ihop Umeås andel på 250 miljoner kronor. Om myndigheterna på svenska sidan inte är intresserad är det meningen att infrastrukturbolaget ska stå för kapitalet.
Inabs styrelse har nu beslutat gå vidare. Men innan allt är klart ska beslut tas i Umeå kommunföretags styrelse i mitten av maj och Umeå kommunfullmäktige tar upp frågan som ett informationsärende den 18 juni.
– Fullmäktige kan alltid säga nej, men ingen kommer att göra det. Färjan är i hamn. Det är faktiskt så, säger Hammarstedt, till VK.
VK: När sker jungfruturen?
– Någon gång i februari 2021. Jag har tidigare sagt någon gång i november 2020, men då räknade jag med en produktionstid på omkring 24 månader, säer Hammarstedt.
VK skriver också att man vill ändra ägarstrukturen så att Umeå kommunföretag tar över kommunens plats som huvudägare tillsammans med Vasa stad. Det sker om allt går vägen i början av 2019.
Hela artikeln på VK hittar du här.