Bland projektets aktörer finns Wärstilä, Vasa universitet och Åbo Akademi. VTT koordinerar projektet som har en budget på 13 miljoner euro. Business Finland står för 5,6 miljoner euro av kostnaderna.
Bakgrunden till projektet är Internationella sjöfartsorganisationen IMO:s beslut som förutsätter att sjöfarten reducerar koldioxidutsläppen med 50 procent före 2050.
– En optimering av fartygens funktioner ger de bästa möjligheterna att reducera sjöfartens utsläpp på kort sikt, säger utvecklingschef Pekka Pakkanen på Napa Shipping Solutions i ett pressmeddelande.
Enligt VTT är det viktigt att satsa på energieffektivisering med hjälp av en förbättrad automatisering av tekniken ombord på fartygen. De tekniska lösningarna kan öppna dörrarna för nya affärsmöjligheter, uppger VTT.
– Vi tror att det här projektet är ett viktigt steg mot lösningar som främjar smarta ekosystem i sjöfartsbranschen, säger Wärtsiläs utvecklingschef Sebastiaan Bleuanus.
De här aktörerna deltar i Intens-projektet
- Wärtsilä Finland Oy
- NAPA Oy
- Meyer Turku Oy
- Dinex Ecocat Oy
- Deltamarin Oy
- Vahterus Oy
- Protacon Technologies Oy
- Parker Hannifin Oy
- JTK Power Oy
- 3D Studio Blomberg Ab
- Jeppo Biogas Ab
- Visorc Oy
- Tallink Silja Oy
- NLC Ferry Ab Oy
- Aalto-universitetet
- Villmanstrands tekniska universitet
- Vasa universitet
- Åbo Akademi
- VTT