Tidigt på morgonen hade ett 30-tal hamnarbetare slutit upp vid den kalla och ödsliga hamnen i Malmö för den två timmar långa strejken.

– Detta är inte något vi vill, men vi har inte kunnat hitta någon annan lösning, säger Henrik Collvin, ordförande i avdelning 30 i Hamnarbetarförbundet i Malmö.

Stämningen bland dem är god även om förhoppningarna om att nå fram till en lösning är relativt små.

– Vi hoppas på en lösning, vi ser inte riktigt att det vi ber om är något hemskt eller fruktansvärt, bara samma som övriga har. Vi hoppas på en godtagbar lösning för alla parter, säger Henrik Collvin.

Medlare kopplades in då samtalen mellan parterna under hösten inte nådde fram till någon lösning. Arbetsgivarna sa ja, men facket nobbade medlarnas slutbud med motiveringen att det var för likt arbetsgivarnas förslag.

Facket vill ha ett eget kollektivavtal med möjlighet att själv driva lokala förhandlingar. Arbetsgivarna erbjuder ett likadant avtal som det som tidigare slutits med Svenska Transportarbetareförbundet, med en bilaga med vissa förbehåll.

Nu går hamnarbetarna i strejk. Här Göteborgs hamn. Arkivbild.


Strejker inleddes klockan sju i hamnarna i Gävle, Helsingborg, Holmsund, Karlshamn, Malmö, Sundsvall, Söderhamn och Umeå och kommer att utvidgas till Stockholm och Göteborg i nästa vecka. Ungefär 1 000 av fackförbundets medlemmar berörs, beräknar facket.

Facket säger att nästa steg är att man vill mötas i nya direktförhandlingar med arbetsgivarna.

– Vi har inte hört ett knyst ännu, säger Erik Helgeson, förbundsledamot i Hamnarbetarförbundet.

Fakta: Hamnkonflikten

  • Konflikten mellan den fackliga organisationen Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har pågått sedan 2016.
  • Bakgrunden till konflikten är att Hamnarbetarförbundet vill ha ett eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar, bland annat för att själv kunna få förhandla om avtalsvillkor.
  • Arbetsgivarna har ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och vill inte ha två olika avtal för samma arbete utan har erbjudit Hamnarbetarförbundet ett hängavtal till det befintliga kollektivavtalet med Transport.
  • Hamnarbetarförbundet har 1 300 medlemmar, vilket är omkring hälften av landets hamnarbetare.
  • I en rapport från Svenskt näringsliv beräknades svenska företags kostnader till följd av hamnstrejken under 2017 till drygt 440 miljoner euro till följd av bland annat ändrade transportvägar, längre transporttider och försenade leveranser.
 

Enligt arbetsgivarna är samtal inte aktuellt förrän strejken avbrutits.

– Vi accepterar att de ska få ett eget kollektivavtal. Bollen och ansvaret ligger på Hamnarbetarförbundet och de måste förklara vad det vill ha ytterligare och varför skulle det vara rimligt, säger Mattias Dahl, vd för Transportföretagen.

– Om de vill träffa oss direkt får de avbryta stridsåtgärderna.

I samtliga hamnar där Hamnarbetarförbundets medlemmar strejkar svarar arbetsgivaren med lockout mot de strejkande arbetarna. Punktstrejkerna varar två till sex timmar, medan lockouten varar under hela arbetspasset.

Detta görs, enligt Mattias Dahl för att skydda arbetsgivaren från onödiga lönekostnader.

– De vill ju åsamka så mycket skada som möjligt och tvinga oss att göra något som vi inte vill och då slår de till på de tider som det gör mest ont och då gör de det arbetspasset i princip helt onödigt, säger han.

Facket är kritiskt till att lockouten pågår hela arbetspasset. Förbundets medlemmar i Malmö är utestängda från arbetsplatsen under 17 timmar.

– Att de gör den här lockouten drabbar ju hamnarna väldigt hårt, säger Peter Ohlin, strejkande hamnarbetare i Malmö.

I vissa hamnar har en del arbetare beviljats dispens från lockouten.

– Huvudskälet är att vissa funktioner måste vara bemannade. Det handlar om säkerhetsarbeten, säger Mattias Dahl.

Svenska Transportarbetareförbundet, som är det största fackförbundet bland svenska hamnarbetare, är kritiskt till strejken.

"I dag bryter en onödig konflikt ut i Sveriges hamnar. Den drabbar svenska hamnarbetare, den drabbar svensk industri och den drabbar hamnbranschen. Det är djupt olyckligt. Våra medlemmar har fredsplikt och kommer att jobba som vanligt", skriver avtalssekreteraren Peter Winstén, på Twitter.

Konsekvenserna av stridsåtgärderna bedöms bli stora för många företag och enligt Dahl påverkar strejken hamnarna i stor utsträckning.

– Verksamheten blir försvårad och i vissa fall förhindrad. Vad vi tycker är mycket värre är att det påverkar hamnarnas kunder och deras möjlighet att få ut eller få in sina varor. Det kommer ganska snart att påverka de företagen och hota svenska arbetstillfällen och märkas för dig och mig.

Rikard Engström, vd för Svensk Sjöfart, är mest bekymrad över de långsiktiga konsekvenserna av strejkandet.

– Det gör att tillförlitligheten till svensk logistik blir sämre. Det är där den mer långsiktiga, allvarligare konsekvensen ligger. Det får en påverkan på industrin, ekonomin och konkurrenskraften och i förlängningen även på arbetstillfällen, säger han.