– Vi har en grundmurad tro på unik journalistik som gör skillnad och som berör. Vi tycker att den är viktig och vi är övertygade om att det långsiktigt är en bra affär, säger Anders Eriksson, vd för Bonnier News.
I ert pressmeddelande skriver ni om utvecklingspotential, var finns den?
– Det handlar om att komma ännu närmare läsarna, och om att koppla det lokala till det nationella, till exempel genom att erbjuda prenumerationer på en nationell tidning tillsammans med den lokala.
Ni ska satsa digitalt, betyder det en risk för att ni lägger ner papperstidningar?
– Nej. Inte i grunden. Vi har som en del i vår strategi att behålla papperstidningen. Vi ser att det är delvis olika målgrupper och vill upprätthålla printmodellen.
Vågar du lova medarbetarna på de här redaktionerna att det inte blir uppsägningar?
– Jag aktar mig för att utge några löften. Vi måste anpassa oss efter situationen och hur marknaden ser ut. Men vi är angelägna om att bibehålla den lokala journalistiken.
Ekonomi
8.2.2019
Ökad koncentration i branschen – Bonnier köper Mittmedia
Bonnier köper Mittmedia, med norska Amedia som delägare. Det svenska mediebolaget Mittmedia omsatte 2018 cirka 1,9 miljarder kronor (181 miljoner euro) och har cirka 1 100 anställda medarbetare.