VM i Frankrike spåddes bli damfotbollens stora internationella genombrott. Och intresset för det svenska damlandslaget, som i kväll möter Nederländerna i semifinal, har varit stort på hemmaplan.
14 171 artiklar och nyhetsinslag har publicerats om damlandslaget i år, runt 850 fler än när herrlandslaget i fjol tog sig till VM-kvartsfinal i Ryssland, enligt en undersökning av medieanalysföretaget Retriever.
En kvartsfinalplats som dessutom var den första sedan VM 1994.
Från januari till 10 juli, tre dagar efter kvartsfinalförlusten mot England, publicerades 13 323 artiklar och nyhetsinslag om herrlandslaget.
– Det är otroligt viktigt och går liksom inte att komma undan från, säger den före detta landslagsspelaren Therese Sjögran om siffrorna.
Men den stora utmaningen blir, enligt Sjögran, att rida på intressevågen även efter mästerskapet.
– Oavsett hur det går i semifinalen har spelarna gjort ett avtryck. Det måste vi i de allsvenska klubbarna bli bättre på att ta vara på för att få damallsvenskan att lyfta, säger Sjögran, som är sportchef i damallsvenska Rosengård.
Sjögran drar paralleller till VM 2003, där hon själv medverkade och som också blev en form av erkännande för sportens internationella status.
– Även om damfotbollen fick sitt genombrott då har mycket hänt sedan dess. Klubbverksamheten i Sverige har inte dragit nytta av landslagets framgångar. Det har vi jobbat hårt med inför detta VM, säger hon.
Enligt Helen Widmark, analyschef på Retriever, är jämställdhet ett tema i bevakningen av damlandslaget och något som inte skrivs om i samma utsträckning när det gäller herrlandslaget.
– En tiondel av det som skrivs handlar om jämställdhet. Det är Kosovare Asllani som skapar mest rubriker för att hon sticker ut hakan mot marknadsföringen av damlandslaget som hon är kritisk till, säger Widmark.
– Andra exempel är Stefan Löfven som ryter till om lönerna, Jimmy Durmaz som skänker sin landslagsbonus till damerna och Svenska fotbollförbundet som kommenterar att det ekonomiska gapet är för stort.
Therese Sjögran menar att förklaringen kan finnas i en kombination av sportsliga framgångar och ett öppnare klimat hos damerna.
– Så klart handlar det om att det har gått så bra som det har gjort. Samtidigt tror jag att damlandslaget är mer tillgängligt än vad herrarna är vilket kan vara en sak som påverkar.
Sport
3.7.2019
VM-succén – damerna slår herrarna: "Otroligt viktigt"
Svenska damlandslaget i fotboll är populärt – drygt 14 000 artiklar och nyhetsinslag har gjorts om laget i år. Det är fler än när herrarna tog sig till kvartsfinal i VM i Ryssland i fjol.