Under torsdagen lanserades spelet Magis – ett magiskt äventyr – med en lanseringsfest i Savilahden koulu i Lillkyro. Fjärdeklassisterna Ville Aholainen och Essi Lepistö har båda fått testa spelet och de är båda väldigt positiva till det. 

– Det är roligt för man kan gå runt i spelet och göra olika uppgifter, säger Aholainen.

– Ja, och det är varken för svårt eller för lätt, säger Lepistö. 

De har båda spelat spelet i grupp en gång men tror att spelet kan vara ett bra verktyg för att förhindra mobbning. 

– Man löser uppgifter, hjälper varandra och man ger aldrig upp, säger Aholainen. 

Båda är också ivriga att börja spela spelet på egen hand nu. 

– Jag har laddat ner spelet till min telefon, säger de i kör. 

Harry Rautala, rektor vid Savilahden koulu, professor Raimo Lappalainen och direktör Anne Salovaara-Kero.


Rektor Harry Ranta är också väldigt positivt inställd till spelet som skolans fjärde-, femte- och sjätteklassister fått testa på. 

– Det är viktigt att man på förhand försöker göra saker för att förebygga mobbning och öka välmåendet hos eleverna, säger Ranta.

Han kan inte sätta fingret på vad som gör spelet så omtyckt.

– Kanske det beror på att det inte handlar om en tävling i spelet. Spelarna har bra med tid att fundera i lugn och ro och man får misslyckas. 

Cirka 70 elever har under utvecklingsperioden fått testa spelet. Ranta är positiv till att skolan fått vara med i undersökningen och att eleverna nu kan spela Magis. 

– Det är ett viktigt redskap för lärarna, säger Ranta. 

Från Vasa stad har projektet nu också fått klartecken att fortsätta med undersökningar vid svenska skolor. 

– Barnen som testat spelet har gett väldigt bra respons så det är roligt att vi får fortsätta introducera spelet till fler skolor. De resultat vi fått bevisar också att spelandet i en klass minskar på mobbningen och ökar välmåendet, säger direktör Anne Salovaara-Kero från Österbottens kriscenter Valo. 

I våras började pilotprojektet i finskspråkiga lågstadier. 

 

Professor Raimo Lappalainen som är en av hjärnorna bakom spelet är glatt överraskad över resultatet. 

– Det har gått bättre än jag trott. Vi har haft en väldigt krävande utvecklingsperiod, dels tekniskt eftersom att vi inte utvecklat spel tidigare. Vi i utvecklingsgruppen har haft enorm tur att vi fått så många unga professionella som kunnat bygga spelet för oss. 

Cirka tio personer har arbetat med spelet i två och ett halvt års tid. 

– Hela gruppen har gjort ett enormt jobb och jag kan bara rikta ett stort tack till alla som varit med och utvecklat detta spel. Jag är väldigt stolt, speciellt då det inte finns något liknande spel. 

Forskning som gjorts vid Jyväskylä universitets psykologiska fakultet har lagt grunden till spelet. 

– Generella färdigheter utvecklas genom spelet. Det psykologiska måendet är en färdighet man kan lära ut, så varför inte göra det i skolor via ett spel, säger Lappalainen. 

Magis – spelet som ska förhindra mobbning och främja barns välmående

  • Ett magiskt äventyr där spelaren i grupp eller ensam ska lösa uppgifter och bland annat lär sig hantera sina känslor och byta perspektiv.
  • Har utvecklats av vasanejdens förening för mental hälsa i samarbete med Jyväskylä universitets psykologiska fakultet och lärare i de lägre årskurserna i skolor i Vasa.
  • Magis har utvecklats och testas under 3 års tid.
  • Cirka 120 elever i årskurserna 4–6 har deltagit i pilotprojektet som gjorts i finskspråkiga skolor i Vasa.
  • Magis är utvecklat för skolmiljö men kan spelas hemma, endera ensam eller tillsammans med föräldrar.
  • Spelet lanserades 20 november och finns som appversion för android och webbversion.
  • Spelet finns på svenska, finska och engelska.
  • Lär dig mer om spelet på hemsidan: http://magisgame.com/sv/hem/