"Palmar!"

"Vilda djur!"

"Höga träd!"

"Apor!"

Det här är några av de ord som ropas ut när läraren Jeanette Rönnqvist-Aro frågar barnen som går kursen om vad de tänker på när de föreställer sig en djungelbakgrund. 

Att välja färg och pensel är inte alltid det lättaste.

Först ska barnen skissa upp hur deras bakgrund ska se ut. Men de har enbart två minuter på sig, en tid som flyger förbi då man har roligt. 

– Nu har två minuter gått så nu får ni börja teckna, säger Rönnqvist-Aro till barnen. 

– Nej! Ska vi börja redan, hur kunde det gå så snabbt? säger flera av barnen i kör. 

Barnen fick använda såväl salt som socker på sina teckningar.

Men i dag målar man inte enbart med vattenfärg. Såväl socker som salt ska också användas för att skapa en effekt på målningarna. Senare ska de blanda ihop en färggröt som de ska måla med. För Amanda Hotta, som är en av deltagarna, är dagens första tema som gjort för henne.

– Jag älskar sengångare, utbrister Hotta med glädje i rösten.

Lite grovsalt på vattenfärgen skapar effekt.

Först får samtliga barn två minuter på sig att skissa upp djungelbakgrunden. Hotta tar tillfället i akt och ritar snabbt marken i djungeln, sedan en stor gren där en – inte helt oförväntat – sengångare hänger.

Efter att hon satt den första vattenfärgen på marken går hon till ett sidobord och häller lite salt på den ännu blöta färgen.

– Jag tycker om att måla saker. Jag har använt salt tidigare, men jag minns inte vad som hände, säger Hotta. 

Jeanette Rönnqvist-Aro hjälper barnen på vägen.

Genom att använda socker och salt så sprids eller samlas färgen på pappret. Men kursdeltagarna har hunnit göra mycket annat sedan hösten. Tavlor, tryck och skulpturer är bara ett urplock av de olika verk de skapat. 

– De har utvecklats enormt med att jobba i grupp. Jag vill att de ska fantisera och hitta på, så jag säger inte alltid vad de ska göra, säger Rönnqvist-Aro. 

Hästen som Sarah Ehrs gjorde plockades fram under kursen.

Som exempel på barnens kreativitet hittar man pappersfigurer som föreställer allt från giraffer till hästar. Sarah Ehrs skapade en häst med en tillhörande ryttare som balanserar ståtligt på hästryggen tidigare under kursen. 

– Den var inte så svår att laga, säger Ehrs. 


Barnens ålder varierar
och det har reflekterats i hur undervisningen gått till. 

– Eftersom de är så olika åldersgrupper, måste man måste bolla lite med dem om hurudant innehåll vi ska ha. Ibland leker och upptäcker vi, ibland övar vi och ibland experimentera vi lite, säger Rönnqvist-Aro. 

Amanda Hottas tavla består av både handritade element och tryck.

Totalt sträcker sig den grundläggande konstundervisningen över 50 timmar under läsåret. De som finner intresset kan sedan när de blir äldre välja att gå olika temastudier i konst för att finslipa på kunskaperna. 

– Om man gått grundläggande undervisningen har man fördelar om man går en vidare utbildning i gymnasiet till exempel. Speciellt om man gått de här temastudierna. Man utvecklar handen och ögat. Inför kommande yrken kan man utveckla det ännu mera, säger Rönnqvist-Aro.

 

Jeanette Rönnqvist-Aro lär barnen om hur saltet reagerar med vattenfärgen.

Artikeln publicerades i Kommunbladet den 19 mars. Kommunbladet är en tidning som delas ut till alla hushåll i Vörå kommun och som utges av HSS Media.