I stället är det tiotusentals blommor av många slag som odlas på Ihamäen Puutarha. Företaget odlar bara blommor på sommaren och på vintern är det paus.
– Vi börjar i mars och håller på till midsommaren i princip. Förr hade vi julstjärnor men det lönar sig inte mera. Julstjärnor odlas i Finland i princip bara för att stora odlare eller företag vill att de anställda ska ha något att göra året om och siktar på nollresultat, säger Ihamäki-Närkki.
Företaget grundades av Elinas far 1985. Allt började i ett växthus som alldeles nyligen fick ge rum för ett nytt och större växthus. Med tiden har totala odlingsarealen ökat och 2009 tog Elina över verksamheten.
– Gården har alltid funnits så jag minns inte ens att vi inte skulle ha haft växthus, säger Ihamäki-Närkki.
Den 5 september, på företagarnas dag, belönades Ihamäen Puutarha för sina framgångar. Då valdes företaget till årets företag i Vörå.
– Det kom som en stor överraskning. Det har varit så annorlunda företag som valts tidigare. De motiverade med att man kan skapa möjligheter även där det inte finns annan verksamhet. Sen har vi förstås också hållit på ganska så länge.
Ihamäen puutarha odlar ungefär 50 000 blommor per säsong. Förutom Elina hjälper hennes man också till på gården utanför hans heltidsjobb. I början av mars under produktionsfasen brukar företaget anställa en person till.
Under försäljningsperioden anställs 2–3 personer ytterligare. Men blommorna vattnas till stor del av automatiska bevattningssystem.
– En del måste styras manuellt och man måste kolla vilka växter som är torra. Men man måste inte hela tiden ta slangen i hand och vattna varje kruka.
Automatiken har utvecklats mycket sedan företaget grundades. I början var det helt manuellt arbete som gällde. Bevattning och övervakning gjordes för hand.
Men i och med att Finland gick med i EU kom vissa krav på automatik om man ville lyfta stöd. På samma sätt som jordbrukarna får stöd får även växthusodlarna arealstöd, men i en mindre utsträckning. Det fick Ihamäen Puutarha att tänka annorlunda och utnyttja automatik mer än tidigare.
Ihamäen puutarha expanderar konstant och deras nyaste växthus ökar odlingsarealen från 1600 kvadratmeter till ungefär 1900 kvadratmeter. I det nyaste växthuset är det enbart väggarna som står klara. Men det behövs mycket slangar, rännor och hyllor innan man kan börja odla i hallen.
– Egentligen är det dyrare och mera arbete med att få allt i skick. Sen när det är färdigt lönar det sig.
Ihamäen puutarha säljer mest penséer och violer, mest på grund av deras storlek. Men företaget har satsat stort på att ha ett brett utbud av växter. 80 olika växtsorter i olika färger och former, så i praktiken rör det sig om hundratals variationer.
Ungefär hälften av blommorna säljs direkt från gården och resten i plantbutiker i närområdet. Deras mest långväga köpare kommer från Seinäjoki, men också från Vasa. Men där är konkurrensen stor från Närpes.
Ihamäki-Närkki märkte av en klar ökning i försäljningen i år. På samma sätt som många järnaffärer sålde mera tapeter och färger köpte folk mera blommor under våren då pandemin slog till.
– Folk har fixat en massa där hemma för att de jobbat på distans. Vi har aldrig förr sålt slut före midsommaren, men i år var vi tvungna att vara stängda ett par dagar före midsommaren. Det är en trend man märkt över hela landet.
I de flesta fall säljer Ihamäen Puutarha av sådana blommor som inte är frösådda och således svårare att föröka själv. De som är sticklingsförökade hör däremot till företagets expertis.
Den största delen av sommarblommorna som säljs i dag är sticklingsförökade. Många av de populära sorterna går inte att så med frö. I stället köper man färdigt rotade sticklingar som man kan plantera.
Det som driver Ihamäen Puutarha är att hitta lösningar. Det måste man väl också vara om man har ett företag i Pettersbacka?
– Det är intressant, det verkar som att det inte är någon skillnad var företagen finns fysiskt i kommunen. Vi är mitt ute i ingenstans men är ändå ganska nära allt. De flesta bra företagen finns mitt ute i skogen också. För att klara av det så måste de vara bra.
Så här löd motiveringen för utmärkelsen: Vörå företagares styrelse motiverar valet av årets företag i Vörå med att det är ett företag som varit verksamt i 30 år och skapat möjligheter på landsbygden där många andra inte ser dem. Årets företagare är en driftig företagare som vågar satsa och bygga nytt långt borta från centrum och samtidigt skapa livskraft och arbetsplatser i närområdet.
Artikeln har publicerats i Kommunbladet. Kommunbladet är en tidning som delas ut till alla hushåll i Vörå kommun och som utges av HSS Media.