Turistbussarna från Finland har minskat sedan årsskiftet i och med att Umeå stad införde en såkallad miljözon i april i fjol. Miljözonen ställer krav på utsläppen från tunga fordon. Utsläppen kategoriseras enligt en såkallad euroklassning som innebär att ju nyare fordon, desto högre klassning. Enligt Wasalines vd Peter Ståhlberg har man redan observerat en minskning i antalet charterbussar i januari. – Tyvärr är det så att mindre bussbolag som är enormt viktiga för oss inte kan investera i nya bussar som skulle möta miljökraven. Det är inte lönsamt för dem att köpa en stor buss som ställs på en färja och som sedan står parkerad utanför ett hotell i Umeå för en helg. Stora bussar är gjorda för längre reserutter än så. De finländska turistbussarna fick möjlighet att möta kraven genom en tillfällig dispens på miljözonen som gällde fram till årsskiftet. Miljözonens huvudregel är att alla fordon får köra i Umeå i sex år efter fordonets första registreringsdatum. Regeln gynnar ändå stora bussbolag enligt Ståhlberg. – Vi har redan tappat 90 procent av bokningarna från bussbolagen. Ståhlberg säger sig ändå ha förståelse för att dyra investeringar inte är ett alternativ för små bussbolag. Nu arrangerar de resor söderut i stället. Enligt Ståhlberg drabbas inte bara färjtrafiken av miljözonens stränga direktiv utan också turismbranschen i Umeåregionen. – Både hotellen och centrumbutikerna i Umeå känner av de minskade bussresenärerna. Det är en hel kedja som påverkas av det här. Jag respekterar miljön och förstår direktiven men man borde komma ihåg att trafiken in och ut från Umeå inte enbart kommer från hamnen. Trots att sportlovet just har inletts i västra Finland antalet sportlovsresenärer på Wasa Express redan gått förbi fjolårets siffror. – Det är klart fler privatresenärer än chartergrupper som reser med oss under sportlovet, säger Ståhlberg.