Vaseks tävlingsbidrag hittas på vasaregionen.fi. Målet med tävlingen är att förbättra den kommunala sektorns marknadsföring och kommunikation. – I tävlingen deltog ovanligt många bidrag som representerar det grundläggande arbetet i kommunen eller regionen, det vill säga sådant som inte kan undvaras. I ekonomiskt svåra tider återgår man till basservicen. Tävlingsbidragen visar tydligt att det lönar sig att bygga grunden omsorgsfullt och på lång sikt. Först när det är gjort biter smarta ryck och innovativa kampanjer, även kortvariga sådana, säger Merja Olari-Sintonen, kundservicechef vid Kommunförbundet. Sammanlagt 42 bidrag deltog i tävlingen som ordnas av bland andra Finlands Kommunförbund och Föreningen Finlands turistorganisationer. Bland de övriga semifinalisterna finns Into Seinäjoki, Helsingfors, Uleåborg och Borgå städer. Det vinnande bidraget får titeln mästare i FM i kommunal marknadsföring. Vinnarna offentliggörs i maj.