Utredningen är en del av kommissionens förslag om en strategi för en digital agenda för Europa. Enligt kommissionären med ansvar för konkurrensfrågor, danska Margrethe Vestager, ska kommissionen syna hinder som visar sig när konsumenter i EU köper sådant som elektronik, kläder och skor och digitalt innehåll på nätet. - EU:s medborgare stöter på allt för många hinder när de vill få tillgång till varor och tjänster i andra länder via nätet, säger Vestager i ett pressmeddelande. Kommissionen misstänker att det delvis är företagen själva som bygger hinder, för att begränsa konkurrens och dela upp marknaden efter nationsgränser. Med den digitala strategin vill kommissionen försöka undanröja hinder och skapa förutsättningar för att EU bättre ska kunna dra nytta av den digitala utvecklingen, till förmån för jobb, konkurrenskraft och konsumentnytta. Konsumenter och företag ska få bättre tillgång till digitala tjänster och e-handel, förutsättningarna ska skapas för den digitala sektorn att utvecklas och blomstra för att maximera tillväxt.