Handelslaget KPO presenterade sin halvårsrapport. Enligt handelslaget verkar det som om Österbotten klarar av den utdragna lågkonjunkturen bättre än landet i övrigt men att det märks av inom detaljhandeln att folk är försiktigare än vanligt med sina pengar. Prisma-butikskedjan sänkte priset på cirka 400 olika livsmedel och det gav en ökad volym, det vill säga att KPO sålde mer mätt i kilon och gram men i euron låg försäljningen på samma nivå som under fjolåret, konstaterar Kim Biskop som är vd för KPO. KPO investerade för totalt 22,7 miljoner euro under det första halvåret. Den största enskilda investeringen var att handelslaget ökade sitt ägande i köpcentret Rewell Center i Vasa. KPO äger nu två tredjedelar av affärslokalerna i köpcentret. Under det första halvåret öppnade också KPO en helt ny S-market i Evijärvi och två motsvarande butiker byggs i Reisjärvi och Lillkyro. En helt ny Sale- butik byggs i Bennäs som också får en bränsleautomatstation. KPO:s marketförsäljning minskade en aning till 231,8 miljoner euro under det första halvåret i år. Det något försvagade resultatet förklarar man främst med lägre priser och med att kunderna går över till billigare alternativ. Trafikbutiks- och bränslehandeln sjönk med 6,3 procent till 84,3 miljoner euro, främst på grund av billigare bränslen. Också hotell- och restaurangbranschen visade en liten nedgång. KPO driver två hotell och 12 restauranger. Bilbranschen visade också en nedgång på 3,3 procent. Handeln med begagnade bilar har däremot ökat, konstaterar handelslaget. Däremot visar fastighetsrörelsen på en ökning. KPO har många affärslokaler i samband med Prisma-stormarknader, Rewell Center i Vasa och Kallestorg i Karleby som hyrs ut.