På Måtarsberget i Jeppo pågår förberedelserna för fullt inför årets stora evenemang. Den 17 augusti är det åter dags för varmanstävlingen Sorakunkku, Gruskungen, som i år ordnas för trettioförsta gången.
Man gör nu ett stort jobb med att grundförbättra hela tävlingsbanan.
– Vi har jobbat nästan varje kväll nu den senaste veckan. Vi fyller upp med 10–15 centimeter material och ska försöka få banan lika hård som asfalt fast den är av grus, säger Mathias Hertén som är ordförande för Nykarlebynejdens sportbilister (NNSB).
Nästa vecka blir det också talko då gräs ska röjas och området piffas till. Över hundra personer jobbar frivilligt inför och under tävlingsdagen.
Mathias Hertén säger att förhoppningen är att det blir en fin tillställning med många deltagare.
– Målet är 200 anmälda förare och cirka 150 bilar. Ju flera deltagare, desto roligare tävlingar blir det – och desto mera pengar ger det åt föreningen. Vi hoppas också på en stor publik som kommer och hejar på förarna.
De årliga tävlingarna är helt avgörande för föreningens ekonomi och för att man ska kunna upprätthålla sin bana på Måtarsberget. Det är tack vare att fjolårets tävlingar gick så bra ekonomiskt som man nu har möjlighet att rusta upp banan.
– Föreningen har levt jättesnålt i femton års tid, och det har inte gjorts några grundförbättringar eftersom det inte funnits pengar till det. Nu hoppas vi bara att det ska gå lika bra det här året så att vi har möjlighet att satsa och göra banan ännu lite bättre nästa år. Alla pengar vi får in går i princip till den, berättar Mathias Hertén.
Vanligtvis brukar NNSB ordna två tävlingar på Måtarsberget per säsong, men i år väljer man att satsa allt krut på Gruskungen eftersom föreningen också firar fyrtio år i år.
Under tävlingen kommer jubileet bland annat att synas på prispokalerna och i form av diverse uppvaktningar i samband med prisutdelningen.
Den stora fyrtioårsfesten hålls sedan i oktober på Juthbacka.
– Dit är alla välkomna, oberoende om man är medlem eller ej, säger Mathias Hertén.
Det var alltså år 1984 som det grundande mötet, med bland andra Göran Näs och Olof Dahlström och ett tjugotal aktiva, hölls och Nykarlebynejdens sportbilister såg dagens ljus.
En som varit med nästan helt från början är Bennäsbon Tommy From som började tävla i varmansklassen 1984. Det första året representerade han Jakobstads motorklubb, men året därpå anslöt han till NNSB. Sedan dess har han varit aktiv i föreningen och sett den utvecklas genom åren.
En viktig milstolpe var när föreningen fick bygga den egna varmansbanan på Måtarsberget 1989.
– Det förändrade allt. Innan dess hade vi kört våra första tävlingar inom föreningen runt sandhopar på området som i dag är parkering, berättar han.
Det som också bidrog till att sätta NNSB på bilsportkartan i Finland var när både Tommy From och Sigge Hertén tävlade i A-finalen på FM 1988.
– Det tillsammans med den nya banan gjorde att folk började få upp ögonen för oss, säger Tommy From.
Själv körde han närmare 30 tävlingar per år när han tävlade som mest. Nu blir det sex–sju tävlingar per år, tillsammans med olika domaruppdrag och kurser.
Vad är då tjusningen med varmans?
– Det är nog framför allt sammanhållningen i hela gänget – inte bara i NNSB utan i Finland – som är så otroligt bra. Jag har kompisar i hela landet tack vare detta. Och så är det roligt att försöka bygga saker och ting själv så billigt som möjligt och se att det funkar.
– Det blir som en livsstil. Det är mycket skruvande och man hjälper varann – det går nog inte en dag utan att man tänker på något kring varmans, säger Tommy From och skrattar.
Mathias Hertén säger att NNSB som förening mår relativt bra i dag. Medlemsantalet ligger på strax under två hundra, och av dessa är cirka femtio aktiva förare.
De flesta ägnar sig åt varmans, men det är inte den enda grenen:
– Banracing är kanske näststörst efter varmans, sedan har vi också några tävlande i till exempel crosscart, rally, go-cart och drifting. Drifting har blivit jättepopulärt nu, det är en väldigt dyr hobby men det är många pojkar och flickor som tycker det är roligt att sladda så det ryker ur däcken.
– Vi har också några aktiva inom bilorientering.
Mathias Hertén bekymrar sig dock över att det för tillfället inte sker nästan någon föryngring inom den lokala motorsporten.
– Det är jättefå nya juniorer som börjar köra. De har i och för sig aldrig varit särskilt många, men nu är de ännu färre än vanligt: bara en eller två aktiva som tävlar i år.
– Jag minns när jag själv var aktiv så kunde vi vara tio–femton aktiva. Men kostnaderna på bilarna har förstås blivit dyrare, och folk har överlag mycket annat att tänka på i dag.
Han inledde själv sin motorsportkarriär med att börja köra varmans som femtonåring innan han övergick till att tävla i såväl Formula Ford och snöskoter i många år. Han säger att motorsporten framför allt gett många livslånga kamratskaper, både i Finland och utomlands, och även många minnen och upplevelser.
– I fjol tävlade jag igen i varmans efter en lång paus, och det har också blivit två tävlingar i år. Men mest fokuserar jag på min sons tävlande och på att organisera tävlingarna här i Jeppo nu.
Artikeln har publicerats i Nykarlebyposten den 3 augusti 2024.