Thomas Partanen släpper handbromsen och det är dags för den 19 ton tunga lastbilen att rulla i väg från Alucars fabrik i Maxmo. Lastbilen, som Partanen ska köra till Södertälje, är helt eldriven och går tyst.
Bilen är speciell för hela världen.
– Det här är världens första eldrivna timmerbil med kran, säger Alucars vd Anssi Alasaari.
Samhället har gått in för att fasa ut fossila bränslen. Det innebär att många branscher får se över sin fordonsflotta.
Inom några minuter ska lastbilen starta resan till sina nya ägare. Alasaari konstaterar att projektet har varit givande för både företagsledningen och personalen.
– Det känns bra att vi fått vara med i hela utvecklingsarbetet tillsammans med tillverkaren Scania.
Alucar har byggt lastbilens påbyggnation så att man kan transportera virke med den. Både företag och personal har fått fortbilda sig i elarbete.
Partanen, som jobbar som exportförsäljningschef, ska köra bilen till den nya ägaren. Den har batterier som väger totalt 3 ton och har en kapacitet på 450 kilowattimmar. Det ger en räckvidd på ungefär 350 kilometer under optimala förhållanden så det blir några laddstopp längs vägen.
– Jag kommer att ladda bilen första gången i Björneborg för säkerhets skull och sedan innan jag kör ombord på färjan till Stockholm, säger Partanen.
Alucar har noterat att fler och fler åkerier intresserat sig för alternativ till fossila bränslen. I och med att varken infrastrukturen eller batteritekniken är färdigutvecklad ser Alasaari inte att eldrivna fordon skulle bli den enda permanenta lösningen inom en nära framtid. I stället tror han att lastbilar kommer att köra på flera olika drivmedel baserat på användningsområdena.
SCA, som beställt den eldrivna lastbilen, producerar pappersmassa. Under produktion frigörs överloppsenergi som SCA planerar att ladda fordon med. Lastbilen kommer alltså att vara billig i drift, berättar Alasaari.
Lastbilen har ställts ut på två mässor: en i Finland och en i Sverige. Maxmoföretaget deltar också i en stor branschmässa i Tyskland i mitten av september.
Trots att skogsbranschen traditionellt är en konservativ bransch, har mottagandet varit mycket gott hittills.
– De som besökte mässorna och såg lastbilen tror jag fick en bättre förståelse för vad den gröna omställningen innebär, säger Alasaari.
Artikeln har publicerats i Kommunbladet. Kommunbladet är en tidning som delas ut till alla hushåll i Vörå kommun och ges ut av Bonnier News Finland.