Finavia hade valt 200 testpersoner av 5 000 villiga och de fick prova på hur den nya flygeln fungerar i praktiken.
Vi går igenom den feedback vi får, säger flygplatschefen Ville Haapasaari vid Finavia.
– Om någonting är på tok, hinner vi ännu fixa det innan terminalen öppnar.
Den nya flygeln ligger på ett område där det förr fanns ett vattentorn, två flygplanshallar och en klippgrotta.
Ros för skandinavisk stil, ris för långt avstånd
Helsingforsaren Katja Jaakonsaari, 42, tycker att det är en roligt att man för en gångs skull fick titta på en ny plats i lugn och ro. Flygeln får ros för att den känns rymlig och att det finns många sittplatser.
– Den skandinaviska stilen är bra marknadsföring, hit duger det att ta passagerare, säger hon.
Hon tycker ändå att avståndet från incheckning till ombordstigning är långt.
– Om man är lite äldre eller har svårt att gå måste man reservera mera tid.
Hannu Mäkinen, som sitter i rullstol, säger att han är ungefär av samma åsikt om avståndet.
– För mig är det ändå inget problem, det är lätt för mig att röra mig om gången är bred och tom. För någon som är i sämre skick kan avståndet vara tufft, säger Mäkinen.
Riihimäkibon Timo Kauppinen,48, som arbetar inom resebranschen, tycker att säkerhetskontrollerna kunde bli bättre.
– Säkerhetskontrollen kunde vara mer kundvänlig och jag lade märkte till att gångarna där är trånga.
Att det finns gratis vattenstationer är enligt honom ett plus. Kauppinen säger också att fördelen med flygplatsen är att allt ryms under samma tak.
– Helsingfors-Vanda är en flygplats i mänsklig storlek, där avstånden är korta. Att man inte måste byta terminal betyder mycket.
Socialhandledaren Kalle Kallio, 40, från Helsingfors testade den nya flygplatsdelen tillsammans med sin 6-åriga dotter Aino.
– Vi hittade en brist – att lekrummets logo var annorlunda på kartan.
En miljon nya resenärer ger tusen jobb
Finavia väntar sig att passagerarantalet på Helsingfors-Vanda i år ska öka från fjolårets 17,2 miljoner.
Finavias tekniska chef Henri Hansson säger att det tack vare ett utvecklingsprogram kommer att skapas 5 000 permanenta nya jobb på flygplatsen under de kommande åren.
– För varje miljon nya resenärer uppstår tusen permanenta nya jobb.
Man försöker garantera god service genom att bygga till nya områden på flygplatsen med tanke på att passagerarantalet under 2020-talets slut kommer att ha ökat till cirka 30 miljoner.
Det är viktigt att i synnerhet förbättra servicen för långdistansflygen då förbindelseflyg ökar flygresorna till Europa, säger Haapasaari.
– Om inte fem miljoner resenärer reste från Helsingfors-Vanda till Asien årligen skulle förbindelserna från Finland vara sämre.
Inrikes
6.7.2017
Helsingfors-Vandas nya flygel får godkänt
Den nya flygel i den södra delen av Helsingfors-Vanda flygplats, som ska öppnas inom kort, fick både ris och ros av testpassagerare på besök på torsdagen.