Riksväg 8, eller riksåttan, är en viktig transportled för exportindustrin i Österbotten. Vägsträckan från Åbo via Björneborg och Vasa och vidare till Karleby och norrut har stor betydelse också för Wärtsilä. Ari Schiesti, som leder logistikarbetet inom Wärtsilä Finland, säger att transporterna är en viktig del av den industriella processen.
– Råvaror och färdiga produkter transporteras enligt strikta tidtabeller. Det finns inte utrymme för förseningar. Wärtsilä är beroende av riksåttan, den är livsviktig för vår konkurrenskraft, säger Schiesti.
Exporten drar och ekonomin växer. Det ställer hårdare krav också på logistiken. Harri Kailasalo, som är styrelsens ordförande inom Byggindustrin, är orolig och menar att logistiken kan utgöra en flaskhals för tillväxten.
– Finland ger konkurrenterna onödigt mycket försprång. Visst är det bra att exporten drar, men ett land som Finland här i utkanten av Europa måste kunna erbjuda exportindustrin konkurrenskraftiga logistiklösningar. Vi har inte råd med flaskhalsar i trafiken och logistiken, säger Kailasalo, till vardags direktör för Lemminkäinens infrastrukturenhet.
Det är intresseorganisationen Infra som tagit initiativ till en diskussion om riksåttan. Infra har bjudit in politiker samt representanter för bland annat industrin och transportsektorn till Björneborg för att diskutera vägnätet.
Kailasilta anser att Finland borde ha ett långsiktigt infraprogram. Riksåttan hör till de vägavsnitt som borde förbättras ytterligare.
– Gör vi ingenting tappar vi konkurrenskraft och våra transporter blir både långsammare och dyrare.
Arbetet med att förbättra riksåttan inleddes 2014. Den stora förbättringen har varit en förlängning av motorvägen från Åbo och Reso till Nousiainen.
– Det finns dock vägavsnitt som borde åtgärdas, men som det inte reserverats budgetmedel för. Det skulle krävas 40 miljoner euro för att åtgärda genomfarten i Eurajoki och Laitila, skriver Infra i ett pressmeddelande.
Ekonomi
10.7.2017
Riksåttan viktig för konkurrenskraften
Riksåttan är viktig för Wärtsiläs konkurrenskraft. En stor del av Wärtsiläs varuflöde transporteras nämligen på hjul längs med riksåttan, säger Ari Schiesti.