Att ha sociala medier som ett jobb är en dröm för många unga. Men hur gör man för att tjäna pengar på Instagram? Och hur mycket tid tar det? De frågorna har 25-åriga Anna Liljekvist svar på. Hon har jobbat med sociala medier i snart tre år.
Influerare är personer som når ut till många följare och kan påverka deras beteenden genom sociala medier.
– Även om bara dina kompisar följer dig har du möjlighet att påverka dem till att köpa, läsa eller göra någonting genom att tipsa på sociala medier, säger Anna.
Annas tips har fokus på mode och skönhet, två områden som ligger henne varmt om hjärtat. Hon vill också uppmärksamma kroppspositivitet.
– För mig är det viktigt att förmedla att det är okej att se ut som man gör. Som yngre hade jag gärna velat se någon som ser ut som jag. Men jag upplevde att främst riktigt långa och smala tjejer fick ta plats i tv-rutan.
På sociala medier syns ofta personer som antingen bär de allra minsta klädstorlekarna eller personer med plus size-kläder, alltså extra stora storlekar.
– För mig är det viktigt att alla utseenden representeras. Därför vill jag dela tips till dem som har klädstorlekar som är någonstans mitt emellan.
Anna har varit aktiv på sociala medier i cirka fem år. Sedan snart tre år tillbaka har hon ett eget företag. Hon når sina följare främst via Instagram. Hon har också en blogg som hon uppdaterar sporadiskt, och ibland gör hon videoklipp på Tiktok.
Anna skulle beskriva sig själv som en mikroinfluerare, alltså någon med förhållandevis få men engagerade följare som delar hennes intressen.
– Jag satsar mest på Instagram nu eftersom jag gillar att fotografera och redigera bilder. Jag publicerar någonting åtminstone varannan dag.
Bakom varje inlägg på Instagram ligger ett par timmars arbete.
– Först behöver jag planera innehållet, oavsett om det är bilder på kläder eller en video där jag visar en sminkning. Sedan ska det antingen fotograferas eller filmas. Efter det redigerar jag och hittar på en bildtext. Bara att skriva en bildtext kan ta upp till en halv timme.
Det bästa Anna ser med att jobba med sociala medier är att få vara kreativ. Det som ibland kan vara utmanande är att lägga upp strategier för att nå ut till så många som möjligt.
– Det känns tråkigt när ett inlägg som jag lagt ner mycket tid på inte får så mycket uppmärksamhet. Man måste ständigt hålla sig uppdaterad om hur man ska göra för att nå ut till följarna. Det kan till exempel handla om vilka tider det lönar sig att publicera inläggen.
Anna är utbildad estenom och jobbar heltid i en klädbutik. Hon tycker att det går bra att arbeta heltid och satsa på sociala medier samtidigt.
– Med god planering är allting möjligt.
Den som skulle vilja jobba med sociala medier får vara beredd på att lägga ner mycket tid och att publicera ofta, gärna tre till fem gånger per vecka. Det är viktigt att hitta en egen nisch, menar Anna.
– Det kan vara någonting du är bra på eller något du skulle kunna prata om i timmar. Kom ihåg att också engagera dig i andras inlägg. Till exempel genom att kommentera och gilla andras inlägg.
Anna tjänar pengar genom att samarbeta med företag och marknadsföra produkter och tjänster i sina sociala konton.
– Våga höra av dig till företag som du skulle vilja samarbeta med. Det värsta som kan hända är att du får ett nej. Då är det bara att gå vidare och fråga nästa företag. Vet ditt eget värde. Ibland vill företag ge ersättning i form av produkter, men ta inte emot produkter som du inte vill ha. Se om du kan få ersättning i form av pengar. Det du gör är ett jobb.
Artikeln är skriven inom projektet "Ung 2021" som fokuserar på ungas vardag och liv. Inom projektet ordnar vi också en skrivtävling som pågår till oktober.
Lokalt
17.9.2021
Vasabon Anna jobbar med sociala medier: "Vem som helst kan bli influerare"
Vasabon och mikroinflueraren Anna Liljekvist delar modetips och kroppspositivitet i sociala medier. – För mig är det viktigt att alla utseenden representeras.